51wgwm1asrl

หนังสือน่าสนใจ The Honest Truth About Dishonesty

Print Friendly

The Honest Truth About Dishonesty: How We Lie to Everyone–Especially Ourselves
by Dan Ariely

Book on Amazon: http://a.co/bVvomtc


ประเด็นที่น่าสนใจ (คร่าวๆ)

  • annoyed people cheat more
    • ถ้าผู้วิจัยรับโทรศัพท์ระหว่างการทดลอง subject จะโกงมากขึ้น
  • มนุษย์ทุกคนโกงจนถึงระดับที่ยังสามารถรู้สึกถึงภาพพจน์ที่ดีของตนเองได้
    • People balance two things:
      • benefit from “cheating a little”
      • seeing ourselves as good people
  • มนุษย์ทุกคนโกงได้มากกว่านี้อีกเยอะ แต่มีอะไรบางอย่างที่ทำให้เราตัดสินใจไม่โกง
  • มีบางคนที่ไม่ว่าสถานการณ์เป็นอย่างไรก็จะไม่โกง
  • Reset ritual:
    • มีความสำคัญต่อการบริหารความโกง เพราะทำให้คนรู้สึกว่าสามารถเริ่มใหม่ได้โดยไม่ต้องมัวรู้สึกผิดกับการกระทำเก่าๆ
    • เช่น
      • การสารภาพบาป?
      • การรับศีล?
      • new year resolution?
      • การตั้งใจว่าจะเริ่ม diet ใหม่ วันจันทร์หน้า?
    •  แต่การนำมาใช้ในองค์กร ยังทำได้ยาก (ถ้าทำไม่ดีอาจทำให้คน annoy)
  • หลายครั้งที่เราตั้งกระบวนการขึ้นมาเพื่อตัดสินใจอะไรบางอย่าง เรามักมีบทสรุปที่ต้องการอยู่แล้วในใจ แต่เราต้องการกระบวนการเพียงเพื่อสร้างความชอบธรรมให้กับข้อสรุป
    • เช่น แบบสอบถามเพื่อแนะนำการซื้อรถ: ผู้ใช้ตอบคำถามหลายๆ ข้อ แล้วระบบจะแนะนำว่าควรซื้อรถรุ่นใด ถ้าผลที่ได้ไม่ตรงกับที่ผู้ใช้ต้องการ ผู้ใช้มักจะกดย้อนกลับไปตอบคำถามใหม่ เพื่อให้ได้คำแนะนำที่ตนเองต้องการ
    • การสร้างกระบวนการซับซ้อนในองค์กรเพื่อหาข้อสรุปที่ต้องการอยู่แล้ว เป็นการเสียเวลาเปล่า
  • self image ส่งผลต่อการโกง
    • คนที่มองตนเองว่าเป็นคนโกง มีโอกาสโกงมากขึ้น
    • ต.ย. การทดลองให้ subject ใส่แว่นกันแดด
      • ถ้าเราบอก subject ว่านี่เป็นของแท้ เขาจะไม่โกงมากนัก
      • ถ้าเราบอก subject ว่านี่เป็นของปลอม เขาจะโกงมากขึ้น
      • ไรฟะ!!!?
  • peer pressure มีผลต่อการโกง
    • ถ้าเราอยู่ในที่ที่มีแต่คนโกงเล็กโกงน้อย เราจะมีโอกาสโกงมากขึ้น
    • ต.ย. Enron!
    • ไม่ควรให้อภัยการโกงเล็กน้อย ควรมีบทลงโทษทันที
    • Experiment: ทำแบบฝึกหัดแล้วให้เงินตามจำนวนข้อที่ทำได้, self graded
      • หน้าม้า โกงข้อสอบ (finished impossibly fast) -> คนอื่นโกงมากขึ้น
        2 explanations

        • Cheaters get away easily.
        • In our society, it’s ok, socially, to do this.
      • แต่ถ้าหน้าม้าแต่งตัวไม่เหมือนคนอื่น -> คนอื่นโกงน้อยลง
  • quantifying dishonesty
    • solve math problems. shred papers. claim reward. fake shredder.
    • on overage: people solved 4, claimed 6
    • a lot of little cheaters (low sd?)
  • 35,000 people in the experiments
    • 20 big cheaters stole $250
    • 25,000 little cheaters stole $50,000
  • SMOC: Simple Model of Crime
    • Considers 3 things
      • benefit from cheating
      • chance of getting caught
      • severity of punishment
    • Arguments against SMOC
      • Death penalty doesn’t reduce crime.
      • We have a lot of chances to steal but we don’t!
  • Rationalisation
    • Everybody like me is doing it.
    • They deserved it.
    • I’m anonymous (I’m part of a crowd.)
    • I’m not actually “stealing” anything, e.g. illegal downloads.
      • also, musicians want music to be heard
      • i won’t buy otherwise
    • lack of personal relationship
    • Identifiable Victim Effect
      • If it hurts someone in particular, you feel the effect.
      • If it hurts lots of people, you don’t feel it.
    • psychological distance to action
      • longer distance -> more cheating
      • Experiment: Subject claims tokens instead of money -> more cheating (200%!)
      • increasing distances: cash, credit card, stock, stock options, derivatives
  • Experiment: 5 mins for $5. Gave them $9.
    • about 50% of people in Boston gave $4 back.
    • 12-sec annoying phone call -> 14% of people gave back.
  • Anti-rationalisation strategies
    • Remind people of their own morality
      • 10 Commandments
        • Experiment: ask 500 students to recall them -> nobody can -> but nobody cheat!
        • no effect on ability to recall
        • works with atheist
      • Experiment: Sign first, then write odometer reading -> cheat less (by 15%)
  • Repeated chances
    • pattern: cheat a little -> switch -> cheat 100%
    • What The Hell Effect!  (เมื่อเป็นคนซื่อสัตย์ 100% ไม่ได้ ก็ช่างแม่งซะเลยละกัน)
  • Cultural differences
    • Tried USA, Israel, Italy, Germany, China, Turkey, Columbia
    • Culture doesn’t change people across domains.
      • All experiments still hold because they are abstract and novel situations.
    • Culture changes people domain-by-domain. e.g.
      • cheating in schools is ok
      • bribing the police is ok
      • illegal download is ok
    • Bankers cheat more than politicians. (2x)
      • money domain
      • junior politicians (congressional staffers)

Videos

Very good talk at TAM

Ted Talk


The Author